ASEAN neboli Sdružení národů jihovýchodní Asie je regionální mezinárodní organizací, která si za svůj cíl klade urychlení ekonomického růstu, sociálního pokroku, kulturního rozvoje a vzájemných vztahů svých členů. Na otázky o aktuálním vývoji této organizace a jejím porovnání s Evropskou unií odpovídá odborník na tuto tematiku Alfred Gerstl.

Jaké jsou hlavní rozdíly a podobnosti mezi EU a ASEANem? ASEAN bývá považován za druhou nejúspěšnější regionální organizaci světa. Souhlasíte s tímto tvrzením?

Vypadá to tak, zvláště když porovnáme ASEAN s dalšími rozvojovými národy. V tomto ohledu je vhodné poznamenat, že všechny země ASEANu jsou rozvojové země s výjimkou Singapuru; a Malajsie si stanovila jako cíl stát se industrializovanou zemí do roku 2020, což se zdá celkem reálné. Je pravdou, že ASEAN je velmi úspěšným projektem, podíváme-li se na institucionální úroveň spolupráce a komplexnost oblastí politik. Z tohoto důvodu je ASEAN druhou nejúspěšnější organizací po EU, což představuje kritiku ostatních regionálních nebo sub-regionálních integračních projektů, zvláště v Africe (jako je Africká unie, ECOWAS) nebo Jižní Americe (MERCOSUR).

Pro Evropany to může být překvapující, ale v jihovýchodní Asii panuje přesvědčení, že EU má velmi pozitivní vliv na evropskou politiku, ačkoli nebývá obecně vnímána jako vzorový model, což je důležité mít na paměti. I když si řada politiků a akademiků uvědomuje problémy, kterými si v minulosti Evropa prošla. Války mezi sousedními zeměmi nevyjímaje, hlavním argumentem hovořícím pro EU je dlouhotrvající mír, který tato organizace Evropě přinesla.

Na druhé straně bývá za hlavní zdroj kritiky považován demokratický deficit. Ale vzhledem k tomu, že neexistuje něco jako jihoasijský parlament a nejsou ani plány na jeho ustanovení, nelze tuto kritiku aplikovat na jihoasijský region. Země jihovýchodní Asie se zaměřují na prohlubování mezivládní spolupráce skrze instituce ASEANu.

To byly hlavní rozdíly. Vidíte nějaké podobnosti?

Řekl bych, že hlavní podobností je fakt, že EU je vnímána jako model v oblasti ekonomické integrace. Například společný evropský trh založený v roce 1992 je takovým modelem. Věřím, že integrace jihovýchodní a východní Asie je především integrací ekonomickou. Pro zajištění rozvoje těchto zemí je třeba zajistit užší obchodní spolupráci. Také myšlenka nižších překážek pro investice zahrnující standardy, normy, pravidla a pravděpodobně volnější pohyb osob je směrem, který chtějí tamní elity následovat. Ve všech těchto oblastech se jihovýchodní Asie může od EU učit.

Podíváme-li se na tyto otázky z jiné perspektivy, myslíte, že by se EU mohla něčemu přiučit od ASEANu? Zmínil jste, že EU je určitým modelem v oblasti ekonomiky, ale nemusí tak být vnímána v jiných oblastech.

To je dobrá otázka. Jsem si jistý, že EU se může něčemu přiučit, například pragmatismu v rámci spolupráce. V některých případech, ačkoli ne vždy, je lepší, když nejsou stanovena přísná pravidla a nemusíte se podřizovat rozhodnutí většiny, ale všichni členové musí dosáhnout konsenzu, se kterým všichni souhlasí. Řekl bych, že toto platí zvláště v případě vysoké politiky, za nejlepší příklady lze považovat zahraniční a bezpečnostní politiku. Není příliš smysluplné podřizovat se rozhodnutí většiny v těchto oblastech, když silné země jako Německo nebo Francie mohou říci „ne“ v rámci hlasování, ale následně se budou muset podřídit rozhodnutí většiny.

Dalším tématem je Společenství ASEAN, které má být vytvořeno v roce 2015. Mohl byste vysvětlit jeho význam?

Dlouhou dobu nebylo jasné zda toto datum má být 1. ledna 2015 nebo 31. prosince 2015. Nakonec bylo vybráno pozdější datum. Každopádně politici a zástupci ASEANu říkají, že důležité není fixní datum – v oblasti ekonomiky bude ze všech norem, které mají být zavedeny koncem roku 2015, skutečně zavedeno 80 %. Přesto je to považováno za velký posun kupředu. Pomůže to ASEANu především v oblasti mezinárodního rozvoje a také to povede k hlubší integraci.

Lze hovořit o něčem, co se blíží stylu integrace EU?

Jednoznačně. Společenství ASEAN představuje další institucionalizaci a formalizaci, která je důležitá. Jedním z bodů, které jsou velmi důležité pro ASEAN, je fakt, že dříve zde prakticky neexistovala byrokracie. Nyní je mnohem snazší získat přehled o tom, co se děje v konkrétních oblastech. Takže jedním z bodů je optimalizace byrokracie.

Bude mít ASEAN vyslance do zahraničních zemí? 

Nemyslím, že je to v tomto případně reálné. Aby bylo něco takového možné, je velmi důležitý vývoj Politicko-bezpečnostního společenství ASEANu, a nevidím konsenzus v oblasti zahraniční politiky. V tomto případě je Evropská unie negativním modelem. To, že EU není schopná najít konsenzus v zahraničně-politických otázkách, jako je například současná ukrajinská krize a přístup k Rusku, pouze demonstruje, jak těžké a téměř nemožné je dosáhnout konsenzu.

Země ASEANu, vzhledem k jejich koloniální minulosti, mají rozdílné zahraničně-politické vztahy. Například Singapur a Malajsie mají vynikající vztahy s Velkou Británií, další země mají blíže k Francii a tak dále. Nejsem si zcela jistý, zda jednotlivé státy mají zájem sdílet své strategické (diplomatické) výhody s ostatními.

 

Alfred Gerstl je odborníkem v oblasti mezinárodní politiky se zaměřením na globalizaci a regionalismus v jihovýchodní Asii a EU. Od roku 2010 působí na katedře rozvojových studií na Vídeňské univerzitě.

Plné znění tohoto rozhovoru, kde jsou rozebírána další témata spojená s ASEANem, naleznete na stránkách Global Politics v sekci Rozhovory.